Νομοσχέδιο για το Παιδιατρικό Ογκολογικό Κέντρο – Τι αλλάζει

372

Με τη θετική ψήφο της ΝΔ υπερψηφίσθηκε επί της αρχής το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υγείας για την σύσταση του «Ογκολογικού Κέντρου Παίδων ‘Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη – ΕΛΠΙΔΑ» ως νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου. Με το νομοσχέδιο εκσυγχρονίζεται επίσης το δίκαιο για τη δωρεά και μεταμόσχευση οργάνων, εισάγονται νέες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και την προστασία της δημοσίας υγείας, καθώς και άλλες ρυθμίσεις που κρίνονται ως επείγουσες.

Ο ΣΥΡΙΖΑ απείχε από την ψηφοφορία σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση της κοινοβουλευτικής ομάδας του για αποχή απ’ τις ψηφοφορίες μέχρι τις εκλογές, το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν κατά τη συζήτηση στην ολομέλεια, ενώ ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25 καταψήφισαν το νομοσχέδιο.

Ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης κατά την ολοκλήρωση και της επί των άρθρων συζήτησης του σχεδίου νόμου, σημείωσε πως για το ογκολογικό κέντρο παίδων «δεν αλλάζει σε τίποτα το καθεστώς χρηματοδότησής του από το κράτος. Δεν αλλάζουν σε τίποτα οι εργασιακές σχέσεις. Αυτά είναι ξεκάθαρα στο νομοσχέδιο». Σε ό,τι αφορά την χρηματοδότηση του νέου Κέντρου, υπογράμμισε πως «δεν πηγαίνουμε στο μοντέλο της Καρδιοχειρουργικής του ‘Ωνασείου’ όπου δίνεται μέρος κρατικής χρηματοδότησης. Εδώ η κρατική χρηματοδότηση θα παραμείνει η ίδια, όπως δινόταν στα δύο Νοσοκομεία Παίδων. Συνεπώς δεν τίθεται κανένα θέμα αλλαγής των σχέσεων με τους ασθενείς. Οι ασθενείς θα πηγαίνουν δωρεάν, και μάλιστα προστίθεται και η διάταξη για την κάλυψη των ανασφαλίστων».

Για τις εργατικές σχέσεις του προσωπικού, ο κ. Πλεύρης επισήμανε ότι δεν υπάρχει καμία μεταβολή. Οι οργανικές θέσεις παραμένουν στα Νοσοκομεία Παίδων και απλά μεταφέρεται το προσωπικό στο Κέντρο. Μάλιστα, υπάρχει και η πρόνοια να καθοριστούν οι σχέσεις και με το επικουρικό προσωπικό ή και με το προσωπικό του ΟΑΕΔ.

Ο υπουργός, τόνισε ότι με τη μορφή του ΝΠΙΔ δίνεται η δυνατότητα διοικητικής ευελιξίας, όπως για προσέλκυση δωρεών και χορηγιών, για νέες άμεσες συνεργασίες με το εξωτερικό ή το εσωτερικό, με την δυνατότητα, πέραν του προσωπικού που θα λαμβάνει από το ΕΣΥ, να έχει και επιπλέον εξειδικευμένο προσωπικό, αυτοτέλεια λειτουργίας, να έχει επιπλέον πόρους από κλινικές δοκιμές που μπορεί να υπάρχουν, ή από άλλες δραστηριότητες και να μην έχει ενδεχομένως την «σκληρή» λειτουργία ενός ΝΠΔΔ.

Σχετικά με τις διατάξεις του Εθνικού Οργανισμού Μεταμοσχεύσεων, ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι «οι νομοπαρασκευαστικές επιτροπές δημιουργούνται για να εισηγούνται, δεν νομοθετούν, αυτό το κάνουμε εμείς ως βουλευτές και η κυβέρνηση που κρίνουμε εάν όσα εισηγούνται είναι ώριμα ή όχι να νομοθετηθούν».

Στον ΕΟΜ, σημείωσε ο κ. Πλεύρης «αυτό που κάνουμε είναι η αναβάθμιση του πλαισίου λειτουργίας του και μάλιστα κάνοντας μια τομή σε σχέση με τον καρδιακό και τον εγκεφαλικό θάνατο. Δίνουμε δυνατότητες να υπάρχει επικαιροποίηση και πρωτοκόλλου ποιοτικής αναβάθμισης. Έχουμε μεγάλη ευαισθησία στο κομμάτι της βιοηθικής και της ενημερωμένης συναίνεσης. Εισάγεται και η ενημέρωση για τους σπάνιους κινδύνους που μπορεί να εμφανιστούν, ώστε ο δωρητής να προστατεύεται από όλους τους τυχόν κινδύνους. Πηγαίνουμε από την εικαζόμενη βούληση στην εκπεφρασμένη βούληση του ατόμου για να γίνει μια μεταμόσχευση. Εάν δεν υπάρχει εκπεφρασμένη βούληση, πηγαίνουμε στους οικείους για να μας πουν την εκπεφρασμένη θέληση του ατόμου. Ακόμη προβλέπεται να μπορεί να λαμβάνονται υπόψη και άλλα στοιχεία σχετικά με την εκπεφρασμένη θέληση του θανώντος, που ο γιατρός θα πρέπει να τα σεβαστεί, ακόμα και εάν οι οικείοι του έχουν αντίθετη άποψη.

Ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι ο πληρεξούσιος υγείας δεν υπάρχει νομικά, είναι ένας αγγλοσαξονικός θεσμός και εάν το υιοθετούσαμε, αυτό δεν θα μπορούσε να ισχύσει μόνο για τις μεταμοσχεύσεις αλλά θα πρέπει να ισχύσει για όλες τις ιατρικές πράξεις. Κάλεσε να αναρωτηθούμε τι θα συνέβαινε εάν σε μια οποιαδήποτε ιατρική πράξη ενός ασθενούς, εμφανιζόταν ένα τρίτο πρόσωπο ως πληρεξούσιος υγείας, που θα εξέφραζε μια άλλη άποψη από αυτή των οικείων του, σε τι θέση θα βρισκόταν ο κάθε ιατρός. Ο κ. Πλεύρης, επίσης, αντιτάχθηκε και στις εισηγήσεις θεσμοθέτησης του θεσμού του «Καλού Σαμαρείτη – Οργάνων» λέγοντας ότι από τα ερωτηματικά και τις αμφιβολίες που θα δημιουργηθούν στον δημόσιο διάλογο, θα λειτουργούσε αρνητικά ως προς τις μεταμοσχεύσεις.

Υπεραμύνθηκε της άποψης, η πολιτική για τις μεταμοσχεύσεις να χαράσσεται από τον σκληρό πυρήνα του κράτου – το υπουργείο Υγείας της Πολιτείας – και όχι από τον ΕΟΜ. Αντίθετα, είπε, εάν χρειάζεται, είμαστε ανοικτοί να δώσουμε περισσότερες κανονιστικές αρμοδιότητες στον ΕΟΜ. Δεσμεύτηκε ότι η χρηματοδότηση του ΕΟΜ θα διασφαλιστεί. Σχετικά με το αίτημα του ΕΟΜ για μία ελευθερία προσλήψεων, ο υπουργός, σημείωσε πως «δεν φαντάζομαι ότι θα θέλαμε την πλήρη απουσία του ΑΣΕΠ σε μια σειρά από πράξεις. Επειδή, όμως, αντιλαμβανόμαστε και έχουμε πειστεί όπως έχει τεθεί το θέμα , ήδη με το υπουργείο Εσωτερικών προσπαθούμε να κάνουμε μία διάταξη, ώστε να υπάρχει μια ευελιξία ως προς το επιστημονικό προσωπικό με την επιλογή του ΕΟΜ. Να μην είναι δηλαδή σε κάποιους τελείως αυστηρούς κανόνες – και θα υπάρξει σε αυτό μια νομοτεχνική βελτίωση – αλλά θέλουμε να υπάρχει ένας έλεγχος, μια ασφάλεια κριτηρίων.

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Ανδρέας Ξανθός, μετά την ακρόαση φορέων αναρωτήθηκε, γιατί όπως επισήμαναν οι φορείς χρειάζεται αυτή η αλλαγή του νομικού καθεστώτος στην Ογκολογική Μονάδα Παίδων του Νοσοκομείου Αγία Σοφία, όταν αυτή λειτουργεί σήμερα με ιδεατό τρόπο. Αναρωτήθηκε γιατί αυτή η αλλαγή νομικού πλαισίου θα βελτιώσει περισσότερο την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Η ανάγκη αλλαγή, είπε ο κ. Ξανθός, είναι η νεοφιλελεύθερη εμμονή της κυβέρνησης να ενισχύει την κουλτούρα του ιδιωτικού δικαίου εντός του Δημόσιου Συστήματος Υγείας. Εξέφρασε τον κίνδυνο δημιουργίας πολλαπλών ταχυτήτων και ανισοτήτων στην ογκολογική φροντίδα των παιδιών και δεσμεύτηκε ότι στη νέα προοδευτική διακυβέρνηση που θα προκύψει μετά τις εκλογές, θα επανέλθει το αρχικό νομικό καθεστώς του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, ακριβώς πανομοιότυπου με ό,τι ισχύει στο υπόλοιπο Ε.Σ.Υ.

Για τις διατάξεις που αφορούν τον ΕΟΜ, ο κ. Ξανθός αναρωτήθηκε γιατί η κυβέρνηση επέλεξε από μία εισήγηση που είχε προκύψει από μια επιτροπή που η ίδια είχε διορίσει και είχε ως πλαίσιο το Εθνικό Σχέδιο που εκπόνησε, να πάμε σε ένα ουσιαστικό restart στο πεδίο των μεταμοσχεύσεων, έχοντας σοβαρές ελλείψεις κρίσιμων στοιχείων. Αναγνώρισε ότι το πλαίσιο χρειαζόταν εκσυγχρονισμό, αλλά το κρίσιμο θέμα είναι οι πόροι και κυρίως οι ανθρώπινοι και υλικοί πόροι, η συνολική χρηματοδότηση. Η ανάγκη πληρέστερης κάλυψης της χώρας με τοπικούς συντονιστές, που θα είναι εξειδικευμένοι και προφανώς διαρκώς εκπαιδευόμενοι κλπ. Χαρακτήρισε και στο μέρος αυτού του νομοσχεδίου εσπευσμένη την νομοθέτηση χωρίς διαβούλευση.

Σχετικά με τις διατάξεις για τα ΔΣ των νοσοκομείων,ανέφερε ότι θα πρέπει να πάμε σε ένα νέο, πιο συμμετοχικό και πιο δημοκρατικό μοντέλο διοίκησης στο σύστημα υγείας συνολικά, και οι όποιες αλλαγές στα ΔΣ γίνουν πρέπει να αφορούν όλα τα νοσοκομεία και όχι μόνο τα διασυνδεόμενα νοσοκομεία, που είναι ένα πολύ μικρό ποσοστό του συνόλου. Αυτό που λείπει, είναι η ανάγκη θεσμοθετημένης εκπροσώπησης των συλλόγων των ασθενών. Επίσης μπορούν να συμβάλει η εκπροσώπηση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είτε των δήμων είτε των Περιφερειών.

Για τις διατάξεις που αφορούν το claw-back πολύ φθηνών φαρμάκων που έχουν κόστη ημερήσιας θεραπείας κάτω από το 0,2 – δηλαδή κάτω από 6 ευρώ το μήνα – ο κ. Ξανθός είπε πως προφανώς η άποψη του κόμματός του είναι επί της αρχής θετική. Το θέμα είναι ότι δεν υπάρχει μια ουσιαστική διαδικασία διαβούλευσης, κοινωνικής και πολιτικής, μέσα από την επανασύσταση και λειτουργία της διακομματικής επιτροπής της Βουλής για τη χάραξη μακροπρόθεσμης φαρμακευτικής πολιτικής, που είχε γίνει από την προηγούμενη κυβέρνηση, ώστε να έχουμε όλοι τη συνολική εικόνα. Χρειαζόμαστε μια πιο ολοκληρωμένη φαρμακευτική πολιτική και άλλη κουλτούρα διαβούλευσης, επεσήμανε.

ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Γιώργος Φραγγίδης, ανέφερε ότι με την μετατροπή του Ογκολογικό Κέντρου σε ΝΠΙΔ, έχουμε για πρώτη φορά την απόσχιση και την αυτονόμηση τμημάτων δημοσίων νοσοκομείων. Χρειάζεται να μας δοθούν σαφείς απαντήσεις για τον τρόπο που θα ωφεληθούν οι μικροί ασθενείς, γιατί αυτό δεν προκύπτει από το κείμενο του νομοσχεδίου. Αναρωτήθηκε εάν θα υπάρξει μετεγκατάσταση των αποσπασμένων κλινικών στο χώρο του Κέντρου ή για διοικητική μόνο μεταφορά. Η στενή συνεργασία των ογκολόγων ιατρών με τις υπόλοιπες ειδικότητες και τμήματα της παιδιατρικής και η χρήση του εξοπλισμού τους, δημιουργεί αμφιβολίες ως προς τη δυνατότητα αυτονομίας του δημιουργούμενου Κέντρου. Για πρώτη φορά έχουμε την πλήρη παραχώρηση της λειτουργίας της διοικητικής δομής, της χρηματοδότησης και των πόρων σε έναν φορέα Ιδιωτικού Δικαίου, παρατήρησε.

Ο κ. Φραγγίδης ζήτησε επίσης να αποσαφηνιστεί το ύψος των μισθών και ποιος θα το προσδιορίζει. Εάν το το μόνιμο προσωπικό πάσης φύσεως θα διατηρεί και την οργανική του θέση στο νοσοκομείο «Αγία Σοφία» άρα και την ισχύουσα εργασιακή του σχέση – δηλαδή τη μονιμότητα. Παρατήρησε ότι δεν αναφέρεται πουθενά τι γίνεται με το προσωπικό του ογκολογικού που ανήκει στο Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού».

Σχετικά με τον ΕΟΜ, αναρωτήθηκε γιατί δεν πήγαμε στην έννοια του πληρεξούσιου υγείας που υπήρχε στο Εθνικό Σχέδιο, ο οποίος μπορούσε να εκφράσει τη βούληση του θανόντος ως προς την τύχη των οργάνων του. Γιατί απαλείφθηκε η διάταξη για τον «Καλό Σαμαρείτη» που μπορούσε να προσφέρει όργανα προς την Εθνική Λίστα και να συμμετέχει στις αλυσίδες μεταμόσχευσης. Τόνισε ότι είναι πολύ σημαντικό να υπάρξουν 35 θέσεις συντονιστών μεταμοσχεύσεων, ενώ έθεσε και τα θέματα της χρηματοδότησης του ΕΟΜ.

ΚΚΕ

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιώργιος Λαμπρούλης, επέμεινε στην απόσυρση του πρώτου μέρους του νομοσχεδίου που αφορά το Ογκολογικό Νοσοκομείο στο Παίδων, καθώς όπως τόνισε, έρχεται ξεκάθαρα να παραδώσει ακριβώς αυτόν τον ευαίσθητο και ζωτικής σημασίας τομέα της αντιμετώπισης των νεοπλασματικών ασθενειών μικρών παιδιών, στα χέρια ιδιωτών. Η ζωή τους, παρατήρησε, θα εξαρτάται από τη φιλανθρωπία των επιχειρηματικών ομίλων, ενώ θα έχουμε την ενίσχυση ακόμη περισσότερο, της διείσδυσης των ισχυρών επιχειρηματικών συμφερόντων στον ευαίσθητο αυτό τομέα της παιδιατρικής περίθαλψης. Η λειτουργία του Παιδο-Ογκολογικού Κέντρου θα εξαρτάται ακριβώς από την ικανότητα προσέλκυσης εσόδων, από τη στιγμή που θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Θα κοστολογούνται όλες οι ιατρικές πράξεις, θα πληρώνουν αδρά οι οικογένειες. Παράλληλα, διαλύονται οι εργασιακές σχέσεις του προσωπικού, γεγονός που εκτός των άλλων, θα έχει άμεση επίπτωση και στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών περίθαλψης, σε αυτόν τον εξειδικευμένο τομέα. Ανοίγει παράθυρο για την εκπαίδευση ακόμα και του ιατρικού προσωπικού κατά την περίοδο λήψης ειδικότητας, ή των φοιτητών σε ιδιωτικά οργανωμένα κέντρα. Μεταφέρονται σε καθεστώς ιδιωτικού δικαίου, μία Μονάδα μεταμόσχευσης μυελού των οστών και τρεις αιματολογικές ογκολογικές Μονάδες που είναι ήδη υποστελεχωμένες, και έτσι αναγκάζονται οι ασθενείς να πληρώνουν από την τσέπη τους για να έχουν και επικουρική παροχή υπηρεσιών Υγείας. Η χρηματοδότηση θα εξαρτάται από την κούρσα αναζήτησης πόρων.

Σχετικά με τον ΕΟΜ, ο βουλευτής του ΚΚΕ είπε πως εμείς έχουμε προβάλει την ανάγκη για την προώθηση και την ανάπτυξη της δωρεάς των οργάνων, την ανάπτυξη των μεταμοσχεύσεων στη χώρα μας και το θεωρούμε ως στρατηγικό και πολύ ευαίσθητο τομέα στο σύστημα Υγείας. Επισήμανε ότι κρίσιμο είναι, ο συντονισμός και η διασύνδεση με τις ΜΕΘ, όπου από εκεί μπορούν να εξασφαλιστούν και τα επαρκή μοσχεύματα από θανόντες δότες. Να υπάρχει μια ολοκληρωμένη ενημέρωση από τους ειδικούς που θα πρέπει να στελεχώνουν την κάθε μονάδα του ΕΣΥ. Στοχευμένα προγράμματα ενημέρωσης, που όντως θα διεισδύουν βαθιά μέσα στην κοινωνία. Δημοσιοποίηση ή και ένταξη στο δημόσιο, όλων των μονάδων τεχνητού νεφρού που πληρούν τις σύγχρονες επιστημονικές προδιαγραφές και με μεταφορά του προσωπικού με μόνιμη σχέση εργασίας καθώς ζήτησε και τον εκσυγχρονισμό των Δημόσιων Μονάδων Τεχνητού Νεφρού.

Ελληνική Λύση

Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης, Μαρία Αθανασίου, υποστήριξε ότι τοι νομοσχέδιο αυτό θα οδηγήσει στην περαιτέρω απαξίωση της δημόσιας υγείας και αντίστροφα στην άνθηση της ιδιωτικής υγείας εις βάρος των παιδιών που υποφέρουν από τη νόσο του καρκίνου και των οικογενειών τους. Όπως παρατήρησε, για τους μόνιμους εργαζόμενους του Γενικού Νοσοκομείου Παίδων «Η Αγία Σοφία» αναφέρεται στο νομοσχέδιο ότι διατηρούν την οργανική τους θέση. Δεν αναφέρει όμως, τι θα γίνει με τους νοσηλευτές και γιατρούς που δεν έχουν μόνιμη εργασιακή σχέση με το νοσοκομείο – επικουρικούς, ειδικευόμενους εργαζόμενους, καθώς επίσης δεν γίνεται καμία αναφορά για τους εργαζόμενους του Γενικού Νοσοκομείου Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού». Είναι απορίας άξιο, είπε η βουλευτής, το πώς ένα Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, που θα καρπώνεται και θα χειρίζεται ογκολογικά τμήματα τα οποία ανήκουν σε δύο μεγάλα δημόσια νοσοκομεία.

Σχετικά με τον ΕΟΜ, η κα Αθανασίου ανέφερε ότι δεν προβλέπεται σύγχρονο οργανόγραμμα, καθώς και το απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό. Απαλείφεται ο θεσμός του τοπικού συντονιστή. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για πρόσληψη από τον ΕΟΜ – και όχι από τον ΑΣΕΠ – του εξειδικευμένου προσωπικού που έχει ανάγκη. Ζήτησε ο ΕΟΜ να μετατραπεί σε ανεξάρτητη Αρχή και να αναπτυχθεί πανελλαδικά. Για την αφαίρεση οργάνων από αποβιώσαντα δότη, πρότεινε να προβλεφθεί ο θεσμός του πληρεξούσιου υγείας, δηλαδή του προσώπου που έχει οριστεί από τον ασθενή να λαμβάνει για λογαριασμό του αποφάσεις σε θέματα υγείας, όταν ο ίδιος δεν είναι σε θέση να το κάνει. Ζήτησε να υπάρξουν κανόνες που θα διασφαλίζουν τη διαφάνεια τη μυστικότητα και την αμεροληψία στην κατανομή των οργάνων, και έλεγχος σε όσους διαχειρίζονται το συγκεκριμένο μητρώο.

ΜέΡΑ25

Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25, Μαρία Απατζίδη, επέμεινε ότι το νομοσχέδιο προωθεί για άλλη μια φορά την ένταξη των μονάδων του ΕΣΥ σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Τόνισε πως αντί να έχουμε μια αναδιάταξη του χώρου της υγείας, η κυβέρνηση τον απαξιώνει περαιτέρω, σέρνοντάς τον στην ιδιωτικοποίηση με τις ΣΔΙΤ. Η βουλευτής υποστήριξε ότι αυτό που γίνεται με το παρόν νομοσχέδιο, είναι «οι ογκολογικές μονάδες που έχουν πολύ υψηλό επίπεδο, που είναι στολίδι, να βγαίνουν μέσα από την καρδιά του ΕΣΥ». Θέλετε, είπε «να οδηγήσετε σταδιακά. με τη μέθοδο της σαλαμοποίησης, στην ιδιωτικοποίηση του ΕΣΥ, αμφισβητώντας συνεχώς το δημόσιο χαρακτήρα της Υγείας» και «η θρυλούμενη ευελιξία, το μόνο λόγο που έχει, είναι να επέλθει σταδιακά η εγκατάλειψη του δημόσιου χαρακτήρα των νοσοκομείων». Με την μορφή του ΝΠΙΔ του Κέντρου «θα επιταχυνθεί πολύ περισσότερο η προσαρμογή του δημοσίου στους καπιταλιστικός κανόνες εμπορευματοποίησης». Τα πορίσματα από τις θεραπείες και τη σχετική έρευνα θα αποτελούν ιδιωτικό κεφάλαιο. Σήμερα, είπε η βουλευτής «έχουμε σημαντικά επιτεύγματα και στην περίθαλψη και στην έρευνα, τα οποία θα ακυρωθούν και θα οδηγηθούμε, σε οπισθοδρόμηση. Τέλος, ως προς τις μεταμοσχεύσεις, τόνισε πως «το έλλειμμα πρέπει να αντιμετωπιστεί με ένα συνολικό και συλλογικό κεντρικό σχεδιασμό».

Αύριο, στην επιτροπή, έχει προγραμματιστεί να διεξαχθεί η β’ ανάγνωση του νομοσχεδίου.